Mostra di Antun Motika a Osijek
Gostujuća izložba koja predstavlja izbor fotokolaža Antuna Motike želi skrenuti pozornost na umjetnikove fotokolaže, kao jedan od segmenata relativno neistraženog područja širokog autorovog stvaralaštva, kao i doprinijeti valorizaciji tog malo poznatog segmenta Motikinog opusa. Atelierski eksperimenti Antuna Motike- započeti 1940-ih, a nastavljeni do umjetnikove smrti 1992. - nikada nisu temeljito proučeni, prezentirani i evaluirani kao izniman osobni doprinos i anticipacija «nove umjetničke prakse» 70-ih i kasnijih desetljeća, zapisao je Darko Glavan u katalogu retrospektivne izložbe Antuna Motike 2002. godine.
U širem smislu - u likovnoj umjetnosti, književnosti ili filmu, kolaž predstavlja svaki tekst građen od heterogenih materijala, dok je u užem smislu to likovni žanr koji nastaje konstrukcijom i lijepljenjem različitih materijala na podlogu. U eksperimentima, kolažima i fotokolažima, Motikino inkorporiranje sadržaja iz svakodnevnog života u sferu umjetnosti i tretiranje kolaža kao samostalnog likovnog izraza može se promatrati kao jedinstvena pojava u okvirima hrvatske umjetnosti pedesetih i šezdesetih godina 20. stoljeća.
Fotokolaže predstavljene izložbom u galeriji Waldinger možemo grupirati u nekoliko tematskih skupina, obzirom na dominantni motiv. Prizori su utemeljeni u autorovim likovnim i formalnim vještinama i talentu, a neobične vizionarske kreacije drže pažnju promatrača u stanju tenzije i nesigurnosti, zbog fragmentarnosti, nedorečenosti, višeznačnosti i smisla koji izmiče. Predmet umjetnikova interesa predstavljaju pitanja - kako rasformirati realnost i doći do drugačijih oblika? Registar fragmenata predstavlja kaleidoskop različitih elemenata - u jednoj slici kombiniraju se dijelovi različitih prizora i različitih perspektiva, fragmenti oblika različitih proporcija, stvarajući nove, čudesne kombinacije i začudne odnose. Nelinearno, iščašeno iskustvo svijeta transformira svakodnevne motive u oniričke slike.
Motikini fotokolaži predstavljaju panoramu transfiguriranih prikaza, distorzija ljudskih lica i tijela, detalja životinja, kao specifičnu hibridnu ikonografiju, uključuju elemente strojeva, ikonografiju tehnološkog svijeta, industrijsku tematiku i fragmente prizora iz svemira. Referiranje na svijet tehnologije i zanimanje za svemirska prostranstva, prisutno je od kraja 1950-ih godina, a poticaj autoru dolazi u obliku vijesti o svemirskim istraživanjima. No interes Antuna Motike za scenarije budućnosti možemo pratiti još od autorova djetinjstva, kroz zanimanje za znanstvenu fantastiku, a vidljiv je u crtežu Futuropolis (1917).
U albumima pulske Zbirke pronalazimo i zanimljivu skupinu fotokolaža mobilne, fleksibilne strukture, kinematičkih svojstava. Pojedine slike na podlogu nisu čvrsto pričvršćene, stvarajući rad namijenjen listanju, poput flip-books,knjižica za animaciju. Takav se kolaž listanjem animira, svakim okrenutim listom, i svakim pomicanjem sličice, u novoj fazi slika dolazi do nove kompozicije i poprima novi oblik. Listanjem slika preobražavaju se figure i stvaraju nove, a radove karakterizira dinamična, pokretna i promjenjiva struktura. Mobilni kolaž pretpostavlja nove kombinacije slika, koje se manifestiraju pokretanjem, a podrazumijeva i ljudsku aktivnost. Istraživanje bliskih procedura u radovima na papiru (kolaž), pokretnim i statičnim slikama, otvara pitanja o pronađenim slikama (found image, slika kao ready made) te fragmentaciji i dis/kontinuitetu unutar slike.
Uz fotokolaže koji zauzimaju središnje mjesto, manji dio izložbe posvećen je radovima okupljenih oko naziva "Vrpce i linije", a predstavljaju crteže apstraktnih uzoraka arabeske. Linije u pokretu predstavljanju Motikinu interpretaciju vizualne poezije, kao mogućnosti vizualnog doživljaja glazbe, intervenirajući na površinu papira lakim, prozračnim ritmiziranim linijama koje nastaju na ideji "automatskog pisma".